środa, 7 marca 2012

Po lekcję historii… do biblioteki 

W poniedziałek 5 marca 2012 roku w Pracowni Historii Bytomia, odbyła się lekcja biblioteczna, której tematem był „Średniowieczny Bytom”. W zajęciach wzięło udział 11 uczniów klasy III Szkoły Podstawowej nr 37.

Uczestnicy lekcji mogli obejrzeć XIV-wieczny Bytom, zaprezentowany na makiecie, przygotowanej podczas „Feriady” przez dzieci, pod okiem koleżanek z DLD. Podczas oglądania średniowiecznego miasta, poznaliśmy jego początki oraz wczesną historię. Na przykładzie prezentowanej makiety omówiono lokalizację najważniejszych miejsc i budynków w mieście, takich jak: Rynek, Ratusz czy pierwszy bytomski kościół (p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny).



Dzieci poznały również kilka legend bytomskich, m.in. tę, z której dowiedziały się, dlaczego Bytom nazywano kiedyś „Srebrnym Miastem”; a nazwa ta wzięła się stąd, iż już w XI wieku na tutejszym terenie wydobywano srebro. Poznaliśmy również legendę o dwóch rozbójnikach bytomskich: Eliaszu i Pistułce. Dzieci przekonały się także skąd pochodzi nazwa Bytom i jak wygląda herb miasta.

Oprócz wspomnianej makiety, na uczestników zajęć czekała dodatkowa atrakcja, którą była gra planszowa. Gra przygotowana została zgodnie z tematem lekcji, gdyż na jej „trasie” można było odnaleźć miejsca zaznaczone symbolami: „?” (zagadka) oraz „☺” (ciekawostka). Gdy któryś z graczy stanął na polu oznaczonym jednym ze znaków, musiał udzielić odpowiedzi na zagadkę lub przeczytać ciekawostkę. Wszystkie zagadki i ciekawostki dotyczyły średniowiecznego Bytomia. Ponieważ w grze uczestniczyło aż 12 osób, gracze zostali podzieleni na 3 grupy.



Po zakończonej lekcji wszyscy uczniowie otrzymali kolorowankę z wizerunkiem herbu Bytomia oraz rebus, którego rozwiązanie również związane było z naszym miastem.

Po ilości pytań zadawanych przez dzieci podczas prezentacji makiety oraz po atmosferze jaka panowała podczas gry, można wywnioskować, że lekcja bardzo podobała się dzieciom i że była to dla nich doskonała nauka poprzez zabawę.

AH

Brak komentarzy: